Zajímavosti

JAWA 350 OHVJAWA 350 OHV byl jedním z nejlepších strojů postavených v Janečkově továrně. Motocykl vycházel koncepčně z předchozího modelu 350 SV a s výkonem motoru 11 kW a spotřebou okolo 3 litrů dosahoval rychlosti 120 km/hodinu. Prodával se v provedení Standard a Speciál.

Dobové reklamní slogany o ní píší : Jawa 350 OHV jest pravým motocyklem pro přátele rychlosti, motocyklem vyzkoušeným v četných závodech a ve statisících kilometrů služby u jezdců, kteří stroj nešetří. Těmto slovům nelze jinak než dát zapravdu.

Podrobnější technická data

V polovině 30. let se začínají v konstrukci automobilů i motocyklů prosazovat modernější ventilové rozvody OHV. Mají větší výkon, menší spotřebu, jsou ale konstrukčně složitější. Jawa v té době vyrábí úspěšnou třistapadesátku s rozvodem SV. Konstruktéři vychází z tohoto stroje a v roce 1935 Jawa představuje novou "horovou" třistapadesátku. Rám vychází z osvědčené 350 SV, tedy lisovaný z ocelového plechu a sešroubený. Přední vidlice, rovněž lisovaná, je vybavena centrální pružinou uprostřed. Zadní kolo stále pevné. Sedadlo opět stejně konstrukčně vyřešeno a odpruženo pomocí dvou vinutých pružin uchycených vzadu. Na zadní blatník je standardně montován nosič, na něj na přání sedlo tandemisty.

Brzda byla uložená v předním kole i v kole zadním. Nohou ovládaný zadní brzdový buben byl na levé straně. Kola měla 19 palcový ráfek, pneu 3,25 - 3,50 x 19. Motor byl přepracovaný z typu 350 SV. Dával výkon 14,9 koní. Blok byl odlit v kuse s držákem převodovky, tzv. semiblok. Klikovka motoru byla uložena v valivých ložiskách. Napravo byl mechanismus ovládající zapalování ( přes vačku a ozubená kola ). Také zde bylo čerpadlo oleje s možností regulace množství oleje. Ventily byly ovládány od vačkové hřídele na klice motoru přes tyčky a vahadla. Když se sejmulo víčko na hlavě motoru, bylo možno seřídit ventilovou vůli pomocí šroubů.

Vše bylo schováno a zakrytováno. Válec a hlava byly odlity z šedé litiny, na hlavě motoru byla nahoře vahadlová skříň z hliníku. Vlevo na klice bylo ozubené kolo primárního převodu. Spojka byla lamelová uložená v olejové náplni. Převodovka měla 4 stupně řazení vpravo na nádrži, případně bylo řazení nožní. Motocykly byly dodávány ve dvou variantách. Standard a Speciál. Ten měl navíc tachometr, pouze nožní řazení, pneu 3,50 x 19 a bohatší chromování. V 5. sériích bylo vyrobeno 2700 kusů v letech 1935 – 1946. Poslední série od roku 1940 používala místo karburátoru Amal karburátor Grätzin. Jawy 350 OHV jsou dnes velice vyhledávané a ceněné. Má dobré jízdní vlastnosti a nádherný zvuk.

Technická data

  • výrobce: Zbrojovka, František Janeček, Praha-Nusle II
  • typ: Jawa OHV
  • výroba v letech : 1935 – 1939
  • počet kusů: 2700
  • motor: čtyřdobý jednoválec OHV
  • počet válců: 1
  • vrtání: 70 mm
  • zdvih: 90 mm
  • obsah: 346 ccm
  • výkon: 14,9 koní
  • celková délka: 2050 mm
  • celková šířka: 740 mm
  • celková výška: 990 mm
  • pohotovostní hmotnost: 140 kg
  • spojka: lamelová třecí
  • rozvor: 1320 mm
  • pneu: 3,25 x 19, 3,50 x 19
  • rychlost: 110 km / hod
  • spotřeba: 3,00 l /100km
  • výrobní čísla: 82101 – 84800